Mnoho lidí se řídí návrhy reklamy a pravidelně jedí snídaňové cereálie, které obsahují cukr, barviva a konzervační látky. Alternativou k takovému jídlu jsou ovesné vločky – ale jsou zdravé?

Ovesné vločky jsou jednou z nejzdravějších snídaní, které můžete podávat. Obsahují antioxidanty, minerály, vitamíny a vlákninu. 30 gramová porce obsahuje pouze 117 kcal, zatímco sacharidy tvoří 66% hmotnosti, bílkoviny 17%, tuky 7% a vláknina 11%.

Sacharidy

Ty v ovesných vločkách tráví díky vláknině pomaleji. To má velký dopad na pocit plnosti a stabilní hladinu glukózy v krvi. Osmdesát pět procent sacharidů tvoří škrob, který má schopnost vázat vodu a je velmi dobrým zdrojem energie.

Ovesné vločky obsahují tři druhy škrobu:

  • Rychle stravitelné (7%) – rychle se přemění na glukózu
  • Pomalu stravitelné (22%) – stravitelné pomalu a nezpůsobuje prudké zvýšení glykémie
  • Odolný (25) – není tráven, ale poskytuje médium pro bakteriální flóru a zlepšuje proces trávení potravy

Pokračování na další straně

xx_xx

Vlákno

Ovesné vločky obsahují oba typy vlákniny – rozpustnou i nerozpustnou. První z nich je zdaleka dominantní a nazývá se beta-glukan. Vyznačuje se mnoha zdravotními vlastnostmi: snižuje hladinu cholesterolu, hladinu cukru v krvi a reguluje sekreci inzulínu a žluči.

Pravidelná konzumace beta-glukanu snižuje riziko srdečních onemocnění, potlačuje chuť k jídlu, zpomaluje trávení a dává vám pocit sytosti.

Protein

Díky tomu dochází k regeneraci různých tkání, například svalů. Osmdesát procent bílkovin v ovesných vločkách je avenalin, který je podobný bílkovině nacházející se v luštěninách. Druhým nejdůležitějším proteinem je avenin, který je podobný lepku nacházejícímu se v pšenici.

Ovesné vločky obsahují více tuku než celozrnné a jsou to většinou nenasycené mastné kyseliny.

Co byste měli vědět při jídle a výběru ovesných vloček:

  • Nepoužívejte okamžité nebo vysoce zpracované výrobky, protože obsahují více cukru a přísad, jako jsou barviva a konzervační látky
  • Konzumujte ovesné vločky v malých porcích, protože jsou mnohem více plní než jiné potraviny
  • používejte doplňky výživy, jako jsou semena, ořechy, ovoce, med a arašídové máslo, ale vyvarujte se cukru, například sušeného ovoce
  • pokud máte celiakii nebo špatně reagujete na lepek, vyberte si produkt označený jako „bez lepku“

Dobrou chuť!

Zdroj:healthywebnews.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here