Rozhodla jste se změnit svůj životní styl a chcete začít pravidelně cvičit, ovšem kvůli svým kilům navíc vás neláká prostředí klasických posiloven? Máme pro vás několik tipů, kam zajít nebo jaký sport provozovat s ohledem na vaše tělesné proporce a taky kvůli překonání počátečního studu.

1. Svižná chůze

Mnozí nepovažují „obyčejnou“ chůzi za sport, přitom svižná chůze je jedním z nejbezpečnějších a nejefektivnějších typů cvičení nejen pro lidi s nadváhou. K provozování chůze nepotřebujete žádné speciální vybavení. Vystačíte si s kvalitní obuví a pohodlným oblečením. Výhodou je také to, že chůze se dá provozovat kdekoli a kdykoli. Ideální jsou parky, kde se budete cítit příjemně a budete na dosah přírody. Hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours popisuje, jaké svaly při chůzi zapojíte: „Při chůzi provičujeme zejména dolní polovinu těla, ale protože se jedná o aerobní cvičení, dochází ke spalování tuku ze všech partií.

Tip, jak začít: Začátečníci mohou začít s každodenními 15–20 minutovými procházkami. Dobu postupně prodlužujte, až se dostanete na hranici 30 minut. Snažte se udržovat rovnoměrné tempo po celou dobu chození. Až se vaše kondice zlepší, můžete zvýšit intenzitu na přibližně 100 kroků za minutu.

2. Speciální kurzy jógy

Pokud nejste v úplně nejlepší kondici a nosíte s sebou nějaké to kilo navíc, vyzkoušejte jógu. „Doporučuji například speciální kurz jógy pro XL plus, který je sestaven tak, abyste se v pozvolném tempu naučila vnímat potřeby svého těla. Pomalu a jemně jej rozhýbete a protáhnete. Naučíte se jemné nenáročné techniky, které vám pomohou stimulovat metabolismus a jak s tělem začít znovu pracovat po delší době,“ vysvětluje zakladatelka a instruktorka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová.

Tip pro pokročilé: V případě, že máte s cvičením jógy zkušenosti, ale trápí vás stud, zajděte si na jógu ve tmě. Při tomto netradičním stylu jógy zažijete naprosto osvobozující pocit. Jóga ve tmě vás zbaví předsudků a nehrozí při ní, že byste se vzájemně pozorovali, dokonce nemáte možnost vidět ani sama sebe v zrcadle.

článek pokračuje na další stránce…

xx_xx

3. Cvičení ve vodě

Pro osoby s nadváhou jsou vhodné fyzické aktivity, které nezatíží pohybový aparát více, než jej zatěžuje už samotná váha. Velmi šetrná ke kloubům je prakticky jakákoli aktivita ve vodě. „Samotné plavání může být pro začátečníka fyzicky náročné. Vhodnější je proto začít například s chůzí nebo během ve vodě. Velmi účinný a zároveň zábavný je vodní aerobik. Cvičit se dá i s plovacími činkami a dalšími pomůckami. Ve vodě je možné dělat cviky podobné sedům–lehům a další posilování. Voda pohyby usnadňuje a zároveň posilujete své vnitřní svalstvo udržováním stability,“ tvrdí Kateřina Hollerová.

Tip, jak se cítit v bazénu příjemně: Cvičení ve vodě vyžaduje obléct se do plavek, což může představovat problém. Abyste se cítila v plavkách dobře, nemusíte mít postavu modelky. Důležité je, aby vám ‘perfektně seděly plavky bez ohledu na vaše tělesné proporce. Proto neváhejte a než se přihlásíte třeba na vodní aerobik, udělejte si radost a pořiďte si nové plavky. Na cvičení ve vodě doporučujeme plavky vcelku.

4. Posilování pro ženy

Pokud je žena silnější, nosí s sebou daleko více kilogramů, než na kolik je lidský pohybový aparát stavěn. Z toho důvodu je důležité posilování, kterým se ale mnohé ženy vyhýbají.„Často se setkávám s tím, že ženy odmítají navštěvovat smíšené posilovny, protože se tam necítí dobře, případně mají obavy z toho, že jim narostou příliš velké svaly. Posilování vám pomůže zbavit se ochablých svalů, díky čemuž se přestanou přetěžovat klouby a kosti. Navíc díky silovému tréninku nastartujete metabolismu, takže i když nebudete zrovna cvičit, tělo bude spalovat více energie,“ vysvětlujete trenérka Kateřina Hollerová.

Tip, kam zajít: Využijte speciálních programů v klasických fitness centrech, kde nabízejí speciální lekce pro ženy, nebo zvolte čistě ženskou posilovnu. Například ve fitness centru Contours si můžete vyzkoušet systém cvičení s vlastní trenérkou určený výhradně pro ženy bez ohledu na věk a váhu.

5. Skupinové cvičení

I když při cvičení jógy, plavání nebo v posilovně budete mezi lidmi, skupinové cvičení je ještě o něčem jiném. „Být součástí skupiny bývá dobrou motivací, jak u aktivity, kterou jste si vybrali vydržet. Z pohledu jógy může být zajímavým benefitem i fakt, že díky společně vyladěné energii se ještě prohlubuje intenzivní relaxační působení lekcí a tím i účinky celého cvičení. Sdílená energie, na kterou se během lekce napojíte, je často intenzivnější zážitek než cvičení samotné a kromě toho se při skupinovém pohybu můžete samozřejmě  seznámit se stejně smýšlejícími lidmi,“ říká instruktorka jógy Věra Vojtěchová.

Tip, jak zvolit vhodnou aktivitu: Předtím, než si skupinové cvičení vyberete, ujistěte se, že je pro vás vhodné. Zajděte si na zkušební lekci, na které zjistíte, jestli vám vyhovuje stanovené tempo, styl lekce, jestli se vám instruktorka dostatečně věnuje a v neposlední řadě jestli vám je ve skupině příjemně. Cvičení vás musí bavit.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here